Conform het kader in de Nota Investeren volgt hierna een viertal voortgangsrapportages van de lopende grote en/of complexe projecten. Het gaat om de volgende projecten:
- Project 1: N198 A12 BRAVO
- Project 2: N226 Maarsbergen
- Project 3: N233 Rijnbrug
- Project 4: N233 Rondweg Oost Veenendaal
Project 1: N198 A12 BRAVO 3: Zuidelijke Randweg Woerden |
Doelstelling
A12 BRAVO 3 betreft de realisatie en beleggen van het beheer en onderhoud van de Zuidelijke randweg Woerden: een regionale tweestrooksweg direct ten noorden van de A12, tussen de aansluiting Nieuwerbrug/Waarder en het bedrijventerrein Middelland in Woerden.
Kenmerken
Besluit PS | 16 september 2003, 2003WVV000783i |
Projectfase | Realisatie |
Startjaar | 2014 |
Verwacht jaar afronding | 2019 |
Voortgang
De Zuidelijke Randweg Woerden is in 2018 opgeleverd en opengesteld voor verkeer. In het voorjaar van 2019 worden er nog bomen en bosplantsoen geplant.
Financiën (bedragen x € 1 mln.)
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 42,96 | € 42,82 | € -0,15 | € - 0,06 | € 42,69 | € 0,29 |
Toelichting op financiën
Het project BRAVO 3 kent een totaal krediet (bruto) van € 42,96 mln. Bijdragen van derden bedraagt € 20,1 mln. Naar verwachting wordt het project binnen het krediet gerealiseerd met een klein positief eindresultaat.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
Geen risico’s, het project is bijna gereed. |
Project 2: Spooronderdoorgang N226 Maarsbergen |
Doelstelling
Het doel van het project is de huidige en te verwachten knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer op te lossen door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem (geocode 035).
Kenmerken
Besluit PS | 13-03-2017, besluitnummer PS2017MME02 |
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | Uitvoering start in 2021 |
Verwacht jaar afronding | 2025 |
Voortgang
In december 2005 hebben de provincie Utrecht en het voormalige ministerie van VenW in een MIT-overeenkomst afspraken vastgelegd om te komen tot een drietal ongelijkvloerse spoorkruisingen waaronder de spoorkruising Maarsbergen. In maart 2015 hebben GS besloten een alternatief plan verder uit te werken. Bij het praktisch uitwerken daarvan bleek dat plan grote problemen in de bouwfasering op te leveren, waarna verdere alternatieven zijn onderzocht. Op 13 maart 2017 heeft PS het besluit genomen één van die varianten uit te werken. In december 2018 heeft PS de scope nader vastgesteld en het budget vastgesteld.
In de zomer van 2019 wordt gestart met het opstellen van het Provinciaal Inpassingsplan, dat volgens planning eind 2020 door PS wordt vastgesteld. Aansluitend worden onder projectleiding van de provincie kabels en leidingen verlegd, waarna de projectleiding overgaat naar ProRail die verantwoordelijk is voor (het voorbereiden van) de aanbesteding en voor de realisatie. Voor deze realisatiefase is nu (2019) een realisatieovereenkomst in voorbereiding.
Financiën (bedragen x € 1 mln.)
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 51,6 | € 2,87 | € 0,8 | € 0,26 | € 51,6 | € 0 |
Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) van € 51,6 mln. voor project N266 Spoortunnel Maarsbergen is in december 2018 goedgekeurd. De totale projectomvang is € 48,9 mln., hier komt nog een budget € 0,9 mln. verwachte extra indexatie en een budget van € 1,8 mln. voor kosten inhuur PU zodat het totaal op € 51,6 mln. komt. Hiervan draagt de provincie Utrecht € 20,7 mln.
Op dit moment wordt met ProRail en de gemeente Utrechtse Heuvelrug gewerkt aan de realisatieovereenkomst. Hierin wordt ook geregeld hoe er over de totale projectfinanciën wordt gerapporteerd. De gerealiseerde kosten van ProRail zijn nog niet beschikbaar, zodat deze rapportage alleen de kosten van de Provincie Utrecht betreft.
Risico’s
Risico* | Beheermaatregel |
Niet alle noodzakelijke gronden zijn beschikbaar op het moment dat het project wil starten met de aanbestedingsprocedure. |
|
Politiek ontwikkelt een andere mening over de gekozen voorkeursvariant |
|
Stuurgroep en PS krijgen ongevraagd advies van het Q-team |
|
* Bovenstaande top 3 risico’s zijn nu in bewerking. Bij aanvang opstellen PIP is risicodossier actueel.
Project 3: N233 Rijnbrug incl. fietstunnel Achterberg |
Doelstelling
De provincie wil de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren vóór 2025 voorzien van een nieuw bovendek met 2 x 2 rijstroken en een fietspad van 3 meter breed aan beide zijden. Op dit moment heeft de brug één rijstrook in elke richting. Ook is het plan om de aansluiting van de provinciale weg N233 aan weerszijden van de brug aan te pakken, zodat het verkeer beter de brug op en af kan rijden.
Voor de kruising Achterberg is een basisvariant als oplossing met een gelijkvloerse fietsoversteek. Deze basisoplossing wordt gezien als een veilige fietsoversteek. Er is tussen provincie Utrecht en gemeente Rhenen in samenspraak met de werkgroep 'Wij Willen Veilig Oversteken' (WWVO) een keuze gemaakt voor de uitwerking van een ongelijkvloerse fietsoversteek op deze kruising.
Kenmerken
Besluit PS | 10-12-2018, 81DCB1FE |
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | 2018 |
Verwacht jaar afronding | 2025 |
Voortgang
In 2019 vinden er onderzoeken plaats en de voorbereiding van een Nota Reikwijdte en Detailniveau voor een PLANMER i.v.m. stikstofdepositie op het Natura2000 gebied. Ook wordt het Provinciaal Inpassingsplan voorbereid.
Financiën (bedragen x € 1 mln.)
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 95,56 | € 2,4 | € 0,5 | € 0 | € 95,56 | € 0 |
Toelichting op financiën
Het project Rijnbrug kent een totaal krediet (bruto) van € 95,56 mln. Bijdragen van derden bedraagt € 51,75 mln.
De raming van deze fietstunnel bedraagt € 10 mln. excl. BTW. Aan de gemeente Rhenen is het verzoek gedaan 70% van de investeringskosten bij te dragen. Mocht er negatief worden besloten door de gemeente Rhenen dan zal worden teruggevallen naar de basisvariant van de gelijkvloerse fietsoversteek.
Het project bevindt zich momenteel in de voorbereidingsfase. Met de huidige verwachtingen voldoet het beschikbare krediet.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
PLANMER kan voor vertraging zorgen door discussie en proceduretijd. | NRD en PlanMER secuur opstellen en in procedure brengen. |
Budget onvoldoende door marktwerking en onzekerheidstoeslagen bij inschrijving | Budget herijken en uitvoeringsrisico’s in beeld brengen zodat ze goed te beheersen zijn en de markt goed weet waar ze op in schrijven. |
Omgeving in de weerstand wat zorgt voor bezwaarprocedures. | Goede communicatie en goede kwaliteit van onderzoeken en het proces van procedures. |
Project 4: Aanpassing N233 Rondweg-oost te Veenendaal |
Doelstelling
Het betreft de realisatie van de wegverbreding N233 naar 2x2, tussen Wageningselaan en A12, met ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan / Van Essenlaan en aanpassing van de kruispunten van de N233 met Wageningselaan en De Smalle Zijde. Vanaf de Grift tot aan de A12 wordt een snelheidsregime ingesteld van 70 km/u.
Met de uitvoering van dit project wordt een substantiële bijdrage geleverd aan de afname van het totaal aantal voertuigverliesuren op de N233. Hierdoor vermindert het oponthoud gedurende de dag en vooral gedurende de spitsperiodes op werkdagen. Tevens verbetert de voorspelbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van belangrijke woon-, werk- en winkellocaties
Kenmerken
Besluit PS | 18 februari 2019 |
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | 2019 |
Verwacht jaar afronding | 2027 |
Voortgang
De gemeenteraad van Veenendaal heeft op 24 januari 2019 geadviseerd om over te gaan tot verbreding van de N233 inclusief een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan/Van Essenlaan en hiervoor een bijdrage beschikbaar gesteld. Provinciale Staten hebben op 18 februari 2019 eveneens daarmee ingestemd. Dit is bekrachtigd met de ondertekening van de bestuursovereenkomst d.d. 10 april 2019 tussen de provincie Utrecht en de gemeente Veenendaal.
Zoals nu is voorzien duurt de voorbereiding van het project tot 2024. De realisatie duurt tot 2027.
Financiën (bedragen x € 1 mln.)
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 59,0 | - | € 0,5 | € 0, | € 59,0 | € 0 |
Toelichting op financiën
Het project kent een totaal krediet (bruto) van € 59,0 mln. Bijdrage van de gemeente Veenendaal is groot € 8,75 mln.
Het project bevindt zich momenteel in de voorbereidingsfase. Met de huidige verwachtingen voldoet het beschikbare krediet.