Voorjaarsnota 2019

Programma 5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer

Voortgang grote of complexe projecten conform nota Investeren

Conform het kader in de Nota Investeren volgt hierna een viertal voortgangsrapportages van de lopende grote en/of complexe projecten. Het gaat om de volgende projecten:

  • Project 1: De Vernieuwde Regionale Tramlijn Regio Utrecht (VRT)
  • Project 2: Busstalling Westraven
  • Project 3: Nieuwe Tramremise (NTR)

Project 1: De Vernieuwde Regionale Tramlijn Regio Utrecht (VRT)

Doelstelling
Het project VRT omvat de aanpassing van de bestaande SUNIJ-lijn en aanschaf van nieuw materieel en moet in 2020 gerealiseerd zijn. Na de vernieuwing wordt de SUNIJ- en UHL lijn ook exploitatief gekoppeld ( de z.g. Vervoerkundige Koppeling) waardoor reizigers vanuit Nieuwegein/IJsselstein via het centrum van Utrecht naar de Uithof kunnen en vice versa.
Het project is opgebouwd uit vijf deelprojecten: Materieel, VK-sporen, Tracé X, Nieuwegein City en Ombouw SUNIJ.

Kenmerken

Besluit PS

25 oktober 2016 (819A9D79)

Projectfase

Aanbestedingsfase

Startjaar

2016

Verwacht jaar afronding

2021

Voortgang
Het deelproject VK sporen is gerealiseerd en de sporen zijn aan Trambeheer en Onderhoud (TBO) opgeleverd.
Het nieuwe tram materieel (tweeëntwintig 41 meter trams) zijn in productie bij CAF, de productie heeft een vertraging opgelopen. Eerste tramstellen worden april 2019 geleverd.

De Europese aanbesteding voor de aanpassing van de bestaande SUNIJ-lijn verloopt conform planning. Gunning staat gepland voor april 2019.
De halte Nieuwegein City en omgeving (Stadscentrum) vormt een speciaal aandachtspunt binnen het project. Voor dit gebied is in samenwerking met de gemeente Nieuwegein een integraal proces gestart ter verbetering van het OV-Knooppunt, de langzaam verkeer routes en de algehele kwaliteit van het gebied.

Financiën (bedragen x € 1 mln.)

Totaal Krediet (bruto)*

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

€ 165,5

€ 39,0

€ 21,0

€ 0,4

€ 165,5

-

* Bruto krediet is incl. VRT extra krediet en krediet OV-knooppunt Nieuwegein City

Toelichting op financiën
n.v.t.

Risico’s

Risico

Beheermaatregel

Er wordt geen indienststellingsvergunning afgegeven in relatie tot de Wet lokaal spoor.

  • Borgen dat er aangetoond kan worden dat het een veilige baan is. Constante focus op informatie- en veiligheidsdossier.
  • In voldoende mate betrekken van de stakeholders t.b.v. de indienststelling OV-AM.

Tracé X niet geschikt voor het rijden met 75m materieel met passagiers

  • Z.s.m. testen van 75m materieel op tracé (september 2019)
  • PL gaat plan opstellen voor safety case voorafgaand aan maart 2019
  • Loskoppelen als apart deelproject

Levering beveiliging door opdrachtgever (beveiliging door Bombardier) te laat / niet helder omschreven

  • Demarcatie (verdeling van werkzaamheden) wordt nu opgesteld zodat dit met een nvI gedeeld kan gaan worden met de inschrijver
  • Risico lijkt kleiner áls Bombardier 2019 nog de safety case (SC) voor de producten levert die nu op de UHL worden gebruikt. Dan kunnen die makkelijker in VRT worden toegepast.
  • Analyse voor in stand houden van huidige beveiliging

Project 2: Busstalling Westraven

Doelstelling
Oplevering van de nieuwe busstalling halverwege 2020, waardoor de busstalling aan de Europalaan vanaf zomer 2020 leeg is.

De huidige busstalling aan de Europalaan huurt Qbuzz van de gemeente Utrecht. De gemeente Utrecht wil op korte termijn de Merwedekanaalzone gaan ontwikkelen, de gemeente heeft daarom de huur per december 2019 opgezegd. Gezamenlijk heeft de provincie Utrecht met Qbuzz en met de gemeente Utrecht is een nieuwe locatie gezocht en gevonden op de Griffioenlaan. Op basis van deze locatie is door GS besloten tot het realiseren van een nieuwe busstalling aan de Griffioenlaan door het:

  • in eigen beheer realiseren van een busstalling in Westraven
  • de aanschaf van grond (lijkt bijna op orde) en de ontwikkeling en realisatie van de busstalling.

Kenmerken

Besluit PS

25-09-2017  (81B9ADAC)

Projectfase

Aanbestedingsfase

Startjaar

2017

Verwacht jaar afronding

2020

Voortgang

De aanbestedingsfase verloopt conform planning.
De levering van de grond is uitgesteld naar begin april, maar heeft geen impact op de totale planning.
De werkzaamheden van Stedin aangaande de 10 mVA aansluiting liggen op schema.

Financien (bedragen x € 1 mln.)

Totaal Krediet (bruto)

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

€ 29,8

€ 1,5

€ 19,0

€ 5,9

€ 29,8

-

Toelichting op financiën
Het project bevindt zich momenteel in de aanbestedingsfase. Afhankelijk van de aanbiedingen van inschrijvers. Met de huidige verwachtingen voldoet het beschikbare krediet.

Risico’s

Risico

Beheermaatregel

Bouwwerkzaamheden ON en bouw- en operationele
werkzaamheden Qbuzz leveren praktische bezwaren

  • Coördinator aanstellen binnen team (Gepland)
  • Scope-split taken & verantwoordelijkheden met EOV en TBO aanscherpen (in behandeling)
  • Raakvlak opnemen in contract

Bezwaar op voorlopige gunning

  • Beoordelingsprotocol opstellen i.s.m. juristen en hierbij nagaan hoe risico beperkt kan worden (in behandeling).
  • Pas starten na definitieve gunning om gevolgschade beperkt te houden. Wel reeds afspraken e.d. met ON plannen om geen onnodige tijd verloren te laten gaan

Geen (geldige) inschrijvers

  • Waar mogelijk markt tegemoet komen in Nota van Inlichtingen (NvI)

Project 3: Nieuwe Tramremise (NTR)

Doelstelling

Het uitvoeren en overdragen een nieuwe werkende Tram Remise op het remiseterrein in Nieuwegein, die:

  • Bijdraagt aan de doelstellingen en functies zoals beschreven in IPvE 5.0 en is opgenomen in het PPVE 3.0;
  • Geaccepteerd en onderhoudbaar is door toekomstige beheerder;
  • Geschikt is voor het ter beschikking stellen van het trammaterieel aan de vervoerder voor zowel de SUNIJ-lijn als de Uithoflijn, zodat deze de trams kan exploiteren;
  • Toekomstige uitbreiding van onderhoudscapaciteit en ten dele stallingscapaciteit mogelijk maakt ten behoeve van de uitbreiding van het netwerk.

Kenmerken

Besluit PS

2 oktober 2013  815B8BCF

Projectfase

Uitvoeringsfase

Startjaar

2014

Verwacht jaar afronding

2020

Voortgang

In 2019 zijn de werkzaamheden voor de nieuwe tramremise gestaag gevorderd. De realisatie verloopt conform planning en realisatie blijft binnen het gestelde ITR budget. De werkzaamheden NTR (afsluiten bestaande remise / ingebruikname NTR) vormen  geen belemmering voor het gestarte proefbedrijf en geplande exploitatie van de Uithoflijn na zomer 2019.

Financiën (bedragen x € 1 mln.)

Totaal Krediet (bruto)*

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

€ 62,0

€ 37,5

€ 14,5

€ 2,8

€ 62,0

-

* Bruto krediet incl. € 10,0 mln. besluit Extra krediet Uithoflijn

Toelichting op financiën
N.v.t.

Risico’s

Risico

Beheermaatregel

Wijzigingen tijdens engineering/uitvoeringsfase t.b.v. systeemintegratie en herstel ontwerpfouten.

  • Inzicht in mate van conformiteit van gecontracteerde scope en PPvE.
  • Procesafspraken gemaakt in stuurgroep over nieuwe wensen V&V van het PPvE.
  • Meerkosten betalen uit besparingen aanbesteding.
  • Aanstellen ontwerpleider. Houdt de issuelijst bij.
  • Delen van de scope ná oplevering inbouwen om vertraging te voorkomen (o.a. spuitcabine).

Benodigde onderhoudsfaciliteit t.b.v. UHL (deel)exploitatie, proefbedrijf en/of SUNIJ-lijn is niet beschikbaar.

  • Versnellingsmaatregelen nemen (o.a. werken in ploegendienst, vervroegd ingebruikname sporen 1,2 & 3)
  • Langer openhouden huidige remise - plan opstellen voor tijdelijke maatregelen.
  • Extra benodigd budget als risicoresevering opgenomen door AM, valt niet onder NTR. Afspraak van stuurgroep.
  • Geld klasse is 0.
  • Wijziging tijdelijk installeren KWD in huidige remise.

Reeds opgelopen vertraging NTR heeft gevolgen voor (deel)exploitatie UHL en/of exploitatie SUNIJ-lijn.

  • Beheersing op projectniveau: ingebruikname NTR versnellen door workarounds (spoor 1 & 2 eerder, omklap in 1x, géén proefbedrijf).
  • Beheersing bij AM: werken in ploegendiensten, tijdelijke onderhoudsvoorzieningen treffen (mogelijke aanbouw), invoeren strak onderhoudsregime.
  • Kuilwielendraaibank tijdelijk plaatsen in oude remise.