Conform het kader in de Nota Investeren volgt hierna een viertal voortgangsrapportages van de lopende grote en/of complexe projecten. Het gaat om de volgende projecten:
- Project 1: De Vernieuwde Regionale Tramlijn Regio Utrecht (VRT)
- Project 2: Busstalling Westraven
- Project 3: Nieuwe Tramremise (NTR)
Project 1: De Vernieuwde Regionale Tramlijn Regio Utrecht (VRT) |
Doelstelling
Het project VRT omvat de aanpassing van de bestaande SUNIJ-lijn en aanschaf van nieuw materieel en moet in 2020 gerealiseerd zijn. Na de vernieuwing wordt de SUNIJ- en UHL lijn ook exploitatief gekoppeld ( de z.g. Vervoerkundige Koppeling) waardoor reizigers vanuit Nieuwegein/IJsselstein via het centrum van Utrecht naar de Uithof kunnen en vice versa.
Het project is opgebouwd uit vijf deelprojecten: Materieel, VK-sporen, Tracé X, Nieuwegein City en Ombouw SUNIJ.
Kenmerken
Besluit PS | 25 oktober 2016 (819A9D79) |
Projectfase | Aanbestedingsfase |
Startjaar | 2016 |
Verwacht jaar afronding | 2021 |
Voortgang
Het deelproject VK sporen is gerealiseerd en de sporen zijn aan Trambeheer en Onderhoud (TBO) opgeleverd.
Het nieuwe tram materieel (tweeëntwintig 41 meter trams) zijn in productie bij CAF, de productie heeft een vertraging opgelopen. Eerste tramstellen worden april 2019 geleverd.
De Europese aanbesteding voor de aanpassing van de bestaande SUNIJ-lijn verloopt conform planning. Gunning staat gepland voor april 2019.
De halte Nieuwegein City en omgeving (Stadscentrum) vormt een speciaal aandachtspunt binnen het project. Voor dit gebied is in samenwerking met de gemeente Nieuwegein een integraal proces gestart ter verbetering van het OV-Knooppunt, de langzaam verkeer routes en de algehele kwaliteit van het gebied.
Financiën (bedragen x € 1 mln.)
Totaal Krediet (bruto)* | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 165,5 | € 39,0 | € 21,0 | € 0,4 | € 165,5 | - |
* Bruto krediet is incl. VRT extra krediet en krediet OV-knooppunt Nieuwegein City
Toelichting op financiën
n.v.t.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
Er wordt geen indienststellingsvergunning afgegeven in relatie tot de Wet lokaal spoor. |
|
Tracé X niet geschikt voor het rijden met 75m materieel met passagiers |
|
Levering beveiliging door opdrachtgever (beveiliging door Bombardier) te laat / niet helder omschreven |
|
Project 2: Busstalling Westraven |
Doelstelling
Oplevering van de nieuwe busstalling halverwege 2020, waardoor de busstalling aan de Europalaan vanaf zomer 2020 leeg is.
De huidige busstalling aan de Europalaan huurt Qbuzz van de gemeente Utrecht. De gemeente Utrecht wil op korte termijn de Merwedekanaalzone gaan ontwikkelen, de gemeente heeft daarom de huur per december 2019 opgezegd. Gezamenlijk heeft de provincie Utrecht met Qbuzz en met de gemeente Utrecht is een nieuwe locatie gezocht en gevonden op de Griffioenlaan. Op basis van deze locatie is door GS besloten tot het realiseren van een nieuwe busstalling aan de Griffioenlaan door het:
- in eigen beheer realiseren van een busstalling in Westraven
- de aanschaf van grond (lijkt bijna op orde) en de ontwikkeling en realisatie van de busstalling.
Kenmerken
Besluit PS | 25-09-2017 (81B9ADAC) |
Projectfase | Aanbestedingsfase |
Startjaar | 2017 |
Verwacht jaar afronding | 2020 |
Voortgang
De aanbestedingsfase verloopt conform planning.
De levering van de grond is uitgesteld naar begin april, maar heeft geen impact op de totale planning.
De werkzaamheden van Stedin aangaande de 10 mVA aansluiting liggen op schema.
Financien (bedragen x € 1 mln.)
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 29,8 | € 1,5 | € 19,0 | € 5,9 | € 29,8 | - |
Toelichting op financiën
Het project bevindt zich momenteel in de aanbestedingsfase. Afhankelijk van de aanbiedingen van inschrijvers. Met de huidige verwachtingen voldoet het beschikbare krediet.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
Bouwwerkzaamheden ON en bouw- en operationele |
|
Bezwaar op voorlopige gunning |
|
Geen (geldige) inschrijvers |
|
Project 3: Nieuwe Tramremise (NTR) |
Doelstelling
Het uitvoeren en overdragen een nieuwe werkende Tram Remise op het remiseterrein in Nieuwegein, die:
- Bijdraagt aan de doelstellingen en functies zoals beschreven in IPvE 5.0 en is opgenomen in het PPVE 3.0;
- Geaccepteerd en onderhoudbaar is door toekomstige beheerder;
- Geschikt is voor het ter beschikking stellen van het trammaterieel aan de vervoerder voor zowel de SUNIJ-lijn als de Uithoflijn, zodat deze de trams kan exploiteren;
- Toekomstige uitbreiding van onderhoudscapaciteit en ten dele stallingscapaciteit mogelijk maakt ten behoeve van de uitbreiding van het netwerk.
Kenmerken
Besluit PS | 2 oktober 2013 815B8BCF |
Projectfase | Uitvoeringsfase |
Startjaar | 2014 |
Verwacht jaar afronding | 2020 |
Voortgang
In 2019 zijn de werkzaamheden voor de nieuwe tramremise gestaag gevorderd. De realisatie verloopt conform planning en realisatie blijft binnen het gestelde ITR budget. De werkzaamheden NTR (afsluiten bestaande remise / ingebruikname NTR) vormen geen belemmering voor het gestarte proefbedrijf en geplande exploitatie van de Uithoflijn na zomer 2019.
Financiën (bedragen x € 1 mln.)
Totaal Krediet (bruto)* | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 62,0 | € 37,5 | € 14,5 | € 2,8 | € 62,0 | - |
* Bruto krediet incl. € 10,0 mln. besluit Extra krediet Uithoflijn
Toelichting op financiën
N.v.t.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
Wijzigingen tijdens engineering/uitvoeringsfase t.b.v. systeemintegratie en herstel ontwerpfouten. |
|
Benodigde onderhoudsfaciliteit t.b.v. UHL (deel)exploitatie, proefbedrijf en/of SUNIJ-lijn is niet beschikbaar. |
|
Reeds opgelopen vertraging NTR heeft gevolgen voor (deel)exploitatie UHL en/of exploitatie SUNIJ-lijn. |
|