Voorjaarsnota 2019

Programma 5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer

Bijstellingen

Meerjarenonderhoudsplan (lasten -/- € 6,24 mln.)
Op 6 november 2017 heeft u de Nota investeren, waarderen en exploiteren vastgesteld. De Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2018 is daarvan een uitwerking. De Nota Kapitaalgoederen geeft inzicht in de structurele budgetbehoefte voor instandhouding van de provinciale infrastructuur en het tramsysteem. De budgetbehoefte is overgenomen in de begroting 2019

Voor de invulling van de budgetbehoefte is het Meerjarenonderhoudsplan Mobiliteit (MOP) 2019-2022 en het Beheerplan Tramsysteem 2019 opgesteld. U bent hierover op 28 januari 2019 geïnformeerd (2019BEM25). Samen geven deze uitwerking aan de beheeropgave. In het Mobiliteitsprogramma en de Begroting 2019 is voor het Beheerplan Tramsysteem structureel € 17,3 mln. opgenomen. De uitgaven voor het onderhoud varieren per jaar naar gelang van het noodzakelijke onderhoud. Deze fluctuaties zijn opgenomen in het Beheerplan Tramsysteem. Het verschil tussen de Begroting 2019 en het Beheerplan Tramsysteem wordt verrekend via bestemmingsreserves. Het Beheerplan Tramsysteem voor 2019 bestaat uit € 11,06 mln., het verschil met de Begroting 2019 ad € 6,24 mln. (€ 17,3 mln. - € 11,06 mln.) wordt voor het onderdeel Tramsysteem toegevoegd aan de reserve BDU inzake BRU (i.v.m. het Hekwerk).

Het Beheerplan Tramsysteem voor 2019 is lager omdat grote projecten zoals de Uithoflijn nog niet zijn opgenomen voor 2019. Vanaf 2019 worden deze projecten in gebruik genomen en zal het verschil dus kleiner zijn. Mocht de Uithoflijn eerder in exploitatie worden genomen zal het budget voor 2019 worden bijgesteld.

ga terug